Yoga en Parkinson*

"Een GOUDEN combinatie"

Yoga is ondanks het hardnekkige verhaal dat het zweverig is en je er lenig voor moet zijn, (tegenwoordig) voor iedereen. Er bestaan zoveel verschillende vormen en yogadocenten waardoor iedereen de vorm kan zoeken die past goed voelt. 

Yoga kan dus altijd.

  • Of je jong bent of oud,
  • Lenig of stijf. 
  • Of je al vaker yoga hebt gedaan of nog nooit. 
  • Of je net te horen hebt gekregen dat je Parkinson (of andere psychomotore aandoening) hebt of dat de ziekte al vergevorderd is.

Zolang je kunt ademen kun je yoga doen zeggen ze in India en daar ondersteun ik graag bij. 

 

Mensen die leven met Parkinson ervaren vaak problemen met balans en motoriek daarom is in beweging blijven extra belangrijk. Daarnaast kunnen angst en stress de klachten verergeren. Tijdens een yogales komen beiden aan bod. Bewegen en ontspannen en dat alles binnen de eigen mogelijkheden.

Yoga gaat nooit over presteren, maar over veilig doen wat op dat moment lukt en dat maakt het uitermate geschikt voor mensen met de ziekte van Parkinson. Het gaat over balans, aandacht hebben voor je eigen lichaam en gedachten en ontspanning. Een misverstand is dat je dit allemaal al moet kunnen, maar niks is minder waar. Je hoeft niet lenig te zijn. Het is eerder andersom. Door yoga kan je weer leniger en soepeler worden. 

Yoga bij mij is ook zeker niet zweverig. We doen het voor ons lichaam, we leren er naar luisteren en doen wat goed voelt. In het hier en nu met 2 voeten op de grond voelen we hoe het hier en nu gaat, zonder daarover proberen te oordelen. De adem is hierbij een heel belangrijk instrument.

* Geen Parkinson, maar een andere diagnose die bewegen moeilijker maakt? Neem gerust contact op om te informeren of toch deelname mogelijk is.   

 

Waarom yoga bij Parkinson?

Er zijn inmiddels verschillende kleine wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar yoga bij de ziekte van Parkinson. Uit die onderzoeken blijkt keer op keer dat yoga positieve effecten heeft. Zowel lichamelijk als mentaal. Het helpt bij balansproblemen, het helpt je soepel en fit te houden en je behoud spierkracht, tevens helpt het ontspannen (minder angst en depressie) en meer te leven in het hier en nu door bijvoorbeeld ook te kijken naar wat nog wél kan. 

Yoga helpt dus op zoveel vlakken dat je zou kunnen zeggen dat yoga dus in het geheel helpt om de kwaliteit van leven te verbeteren. Dat alleen al lijkt me reden genoeg om het gewoon eens uit te proberen, toch?

yoga met een stoel

Achtergrondinformatie

De positieve effecten van yoga zijn:

  • het is een beweging en beweging, is essentieel.
  • behouden van spierkracht door de spieren bewust en soms onbewust te gebruiken.
  • het stimuleren van de samenwerking tussen linker en rechter hersenhelft
  • het verbeteren van coördinatie en balans door beter contact met en controle over je lichaam
  • stijfheid verminderen of uitstellen? Yoga helpt omdat je oefeningen in rust en met aandacht uitvoert, leer je spanningen herkennen en los te laten.
  • ontspanning, dat doe je alleen al door met aandacht oefeningen te doen. Hierdoor kom je vanzelf uit je hoofd en in je lichaam.
  • door yoga en meditatie ontstaat er meer innerlijke rust en harmonie
  • Stress, negativiteit, angst, spanning, weerstand, strijden tegen progressie het vreet energie. Yoga helpt de aandacht te verleggen, jezelf beter te leren kennen en energie vrijer te laten stromen door bepaalde houdingen en ademoefeningen.
  • beter slapen
  • meer zelfvertrouwen
  • algeheel fijn gevoel.

 


Veel gestelde vragen

  • Hoe ziet een yogales er uit?
  •  De yogalessen worden gegeven in groepsverband. Er is altijd een stoel beschikbaar voor als staan (even) niet meer lukt. Oefeningen kunnen altijd aangepast en uitgevoerd worden op het eigen niveau. Er is geen goed of fout. Respecteer altijd je eigen lichaam, maar vergeet niet dat het lichaam een beetje uitdagen goed is. Verder moet het vooral leuk en ontspannend zijn.
  • we beginnen altijd met een warming-up, een startmeditatie om even te voelen hoe het vandaag met ons is en bewust contact te maken met het lichaam. Daarna zijn er een aantal oefeningen voor bijv. rug, armen, borst, benen en/of het gezicht. Afhankelijk van de mogelijkheden voeren we deze staande, zittend of liggend uit. We sluiten altijd af met een eindontspanningsoefening en even napraten. 

Waarom yoga bij Lekkerjij?

  • Ik ben als logopedist werkzaam geweest in een verpleeghuis en in de eerstelijnszorg. Tijdens dit werk ben 12 jaar lang verbonden geweest aan ParkinsonNet. Hierdoor heb ik jarenlange ervaring in het werken met mensen met de ziekte van Parkinson en hun naasten.

Wat moet ik aandoen en meenemen?

  • Trek kleren aan die lekker zitten en waar je goed in kan bewegen. Het hoeven niet perse sportkleren te zijn. Het is fijn om laagjes aan te doen.

Hoe lang duurt de les?

  • Een yogales duurt 60 minuten

Wat zijn de kosten?

  • volgt, ga vooralsnog uit van maximaal €11 per les.

Wanneer?

  • Bij voldoende aanmeldingen waarschijnlijk op dinsdag- of donderdagochtend
  • Privé yogales aan huis is in overleg mogelijk in de regio Oosterhout-Breda. Neem contact met uw wensen en ik geef u graag meer informatie.
  • Als ZZP-er ben ik in te huren voor zorginstellingen of evenementen. Neem hiervoor gerust contact op.

Waar?

  • Bij DorstZorg in Dorst (gemeente Oosterhout nb.) op de grens van Breda.
  • Bij u thuis in overleg
  • Bij zorginstellingen op ZZP basis. 

Hoeveel deelnemers kunnen er in je les?

  • Er kunnen maximaal 10 mensen deelnemen.

Wie ben ik?

Ik ben Stijnie, samen met mijn man, 3 dochters, kat en cavia’s woon ik sinds april 2023 in Dorst. Hiervoor woonden wij als gezin in Hoofddorp, maar opgegroeid ben ik in Oosterhout. Mijn ouders en zus wonen daar nog steeds en dat was een van de redenen om nu weer gezellig terug te komen naar Brabant.

Na mijn middelbare school, heb ik mijn diploma’s sociaal pedagogisch werk niveau 4 en de opleiding onderwijsassistent gehaald. Ik heb daar geleerd te werken met kinderen van 0-12 jaar in verschillende werkvelden en heb werkervaring op kinderdagverblijven, BSO’s, peuterspeelzalen en in het onderwijs.

Na deze opleidingen ben ik gaan studeren in Eindhoven. Ik heb daar in 2005 de opleiding tot logopedist afgerond. Tijdens die opleiding heb ik ook veel geleerd over adem en houding, wat nu bij de yoga weer goed van pas komt. Tevens ben ik van 2009-2021 lid geweest van het Parkinsonnetwerk in de regio Haarlemmermeer. 

Ik heb een cursus mindfulness gevolgd, de opleiding kinderyoga en schoolyoga bij Helen Purperhart en de training sporttrainers voor Parkinson.

Wil je nog meer weten over mij? Kijk dan eens op mijn over mij pagina of volg me op social media @lekkerjij1. 

Ik geef ook groepslessen kinderyoga


Yoga op school

yoga op school klas of gymzaal

Kinderyoga past ook heel goed binnen het onderwijs. Yoga kan gewoon in de klas of bij jullie op school in de gymzaal of leegstaand lokaal.

Door yoga in de klas te doen hoef je niet met de kinderen naar een andere ruimte wat het laagdrempelig maakt om de oefeningen tussen de lessen door uit te voeren. Hoe heerlijk is het voor de kinderen om gedurende de schooldag een momentje voor zichzelf te hebben. Door het doen van yoga in de klas leren kinderen hoe ze beter bij zichzelf kunnen blijven als de klas onrustig is. De vernieuwde energie die de oefeningen opleveren zorgen voor een betere concentratie en een toename van de leerprestaties.  Als leerkracht lever je lestijd in, maar je krijgt er dubbel effectieve minuten voor terug. Het is dus een win win situatie voor zowel de leerkracht als de kinderen.